Partiet Sentrum Trøndelag har sammen med Norges Blindeforbund Trøndelag og
Norges Handikapforbund Trøndelag startet en underskriftskampanje hvor man krever at kollektivtrafikken i Trondheim og Trøndelag skal bli tryggere og mer tilgjengelig for alle.
Kampanjen frontes av politiker og småbarnsmor Ellen Loxley-Slåttsveen (35) som selv har hatt ubehagelige opplevelser på bussen.
-For et par måneder siden opplevde jeg at dørene klappet igjen rundt barnevogna på vei ut av bussen selv om jeg hadde trykket på «barnevogn-knappen». Det var en skremmende opplevelse, forteller hun.
Opplæring
Loxley-Slåttsveen mener bussjåførene må få bedre opplæring i hvordan man håndterer reisende med barnevogner og folk med funksjonsnedsettelser.
-Ofte stopper bussen for langt unna holdeplassen slik at det er vanskelig å komme på bussen uten hjelp. Det virker også som at de tiltakene som er der, blant annet knappen for rullestol og barnevogn, ikke fungerer som tenkt.
Daglig leder av Blindeforbundet Trondheim, Arild Ræder Norberg, er enig.
-Vi tror sjåførene får en ganske god grunnopplæring, men det er mye i denne opplæringen som bør gjentas regelmessig, mener han.
Norberg tror tidspress kan ha sitt å si for hvordan folk med funksjonsnedsettelser opplever det å ta buss.
-Og så er det dette med sjåførenes travle kamp med klokka. Hva skal sjåføren prioritere? Holde tidsskjemaet eller bruke det ekstra minuttet på passasjerer med ekstra behov?
Universell utforming
Et av kravene i underskriftskampanjen er at arbeidet med å gjøre byens holdeplasser universelt utformet fremskyndes.
-Det er foreslått at dette skal skje over en tiårsperiode fram til 2035. Vi mener dette er for lenge å vente og at arbeidet bør framskyndes. Det kan få flere til å reise kollektivt raskere, noe som er i tråd med det vedtatte nullvekstmålet, sier Loxley-Slåttsveen som i mange år har engasjert seg i byutvikling og miljøvennlige løsninger.
Norberg sier det på universelt utformede holdeplasser også er viktig at bussene faktisk stopper ved ledelinja.
-Hvis jeg står ved ledelinja og venter på min buss og den kommer inn som buss nummer 3, da må jeg kunne stole på at bussen kjører helt fram og stopper ved ledelinja der jeg står. I dag er det dessverre ganske vanlig at bussen svinger ut og kjører forbi bussene som står foran og dermed også overser meg som står lenger fram og venter, forteller han.
Loxley-Slåttsveen mener det bør vurderes alternative tilbud der det i dag ikke finnes universelt utformede holdeplasser og der det reiser folk med funksjonsnedsettelser.
-Vi mener prøveordningen med taxi for buss bør utvides til alle deler av byen der det ikke er mulig med universell utformet holdeplass.
Innbyggerforslag
Loxley-Slåttsveen håper nå at man kan få de 300 underskriftene man trenger for å få saken behandlet som et innbyggerforslag av bystyrepolitikerne.
-Vi forventer en konkret handlingsplan fra kommunen og fylkeskommunen som utbedrer kollektivtilbudet slik at så mange som mulig kan reise trygt med kollektivtrafikken.
Norberg i Blindeforbundet forventer at utfordringene som synshemmede har med kollektivtrafikken får et kontinuerlig fokus.
-Kommunen og fylkeskommunen bør utarbeide en avtale med AtB som helt konkret sier noe om hvordan mennesker med funksjonsnedsettelser kan forvente å bli møtt i kollektivtrafikken.
HER finner du underskriftskampanjen for en tryggere og mer tilgjengelig kollektivtrafikk
Sjåførens kamp mot rutetabeller vs de reisende?
Svaret er vel uten tvil oss reisende😀